Scroll to top
© The Resource
Share

Voeten in de modder

The Resource

Hoe is dat eigenlijk, als interim fiscalist aan de slag? Fiscalist Sjef de Wit werkt al jaren op interim-basis en deelt zijn ervaringen. Waarom bevalt het hem zo goed?

Sjef de Wit was hiervoor fiscaal adviseur. De overstap naar interim fiscalist bevalt hem prima. “Het is veel meer praktijkgericht; je staat met je voeten in de modder en moet ervoor zorgen dat je het probleem oplost.”

Dit was ook één van de redenen voor de overstap, zo vertelt Sjef. “Ik wilde meer bedrijven van binnen zien, en meer projectmatig bezig zijn. Als fiscaal adviseur geef je advies en ga je daarna weer weg, nu krijg ik alles van begin tot eind mee.”

Zijn projecten hebben eigenlijk altijd te maken met de processen van de onderneming. “Ik moet ervoor zorgen dat de BTW-processen uitvoerbaar en up-to- date zijn en in lijn liggen met de business. Het doel is dat de business weinig last heeft van de BTW-problematiek en dat er zoveel mogelijk geautomatiseerd is.”

Teamgevoel

Een andere reden om te gaan ‘interimmen’ is het teamgevoel. Dat klinkt tegenstrijdig, per slot van rekening werk je als interim fiscalist vaak vanuit een eenmanszaak. “Je bent toch echt een onderdeel van het team bij de klant. Dat is heel anders dan als adviseur,” legt Sjef uit. “Samen zet je een teamprestatie neer, soms ook in samenwerking met andere teams. Er is veel contact met bijvoorbeeld IT, legal en finance.”

Ondanks dat het vaak om relatief kortere periodes gaat, ontstaat zo’n teamgevoel snel, vindt hij. “Ik geloof dat dat ook de kracht is van een goede interimmer. Je moet snel onderdeel van een team kunnen worden, dan bereik je het meest.”

Optelsom van BTW en systemen

In het hele fiscale vakgebied is de technologie steeds belangrijker aan het worden. Dit is helemaal in het straatje van Sjef, die de optelsom van BTW en technologie heel interessant vindt. “Binnen mijn huidige project zit ik echt op de combinatie van BTW en de systemen. Ik zorg dat binnen SAP alles rondom de BTW problematiek goed draait en dat de bulk aan transacties geautomatiseerd verloopt.“

Daarnaast houdt Sjef zich bezig met kleinere, inhoudelijke projecten zoals het uitwerken van de BTW voor nieuwe producten en nieuwe locaties. “Het draait om expertise toevoegen op projecten waar heel specifiek inhoudelijke fiscale kennis voor nodig is. Dat vind ik persoonlijk heel leuk.”

 

Twee opdrachten combineren

Op het moment is Sjef bezig met twee opdrachten tegelijkertijd; bij CSU en Heineken. Dit maakt het extra interessant, maar geeft soms wel uitdagingen in de agenda. Sjef: “Vooral rondom piekmomenten is het een puzzel om te zorgen dat ik alles geregeld krijg. Gelukkig hebben de twee organisaties niet dezelfde piekmomenten; ik zit rondom de BTW niet echt vast aan een rapportagedatum. De piekmomenten ontstaan vooral doordat we deadlines afspreken, bijvoorbeeld om live te gaan met een bepaald systeem.”

Nieuwe opdrachten

Sjef heeft dan ook nooit spijt gehad van de overstap. “Natuurlijk is het wel spannend als je op zoek moet naar een nieuwe opdracht. Eigenlijk doe ik dat altijd via een bureau; The Resource is daarin de grootste partij in Nederland. Zij leveren de connectie aan en ik lever het werk.”

Inwerktijd is daar vaak niet bij. “Je stapt gewoon op een rijdende trein. Eerlijk gezegd vind ik dat onvoorspelbare juist leuk: ‘expect the unexpected’,” vertelt Sjef. “Je moet er gewoon voor zorgen dat het geregeld wordt, linksom of rechtsom. Het is veel praktischer dan ik vooraf dacht.”

Partner

Deze samenwerking bevalt zelfs zo goed, dat Sjef per 1 oktober partner is geworden bij The Resource. “Het is heel prettig om met specialisten uit de verschillende tax-disciplines samen te werken. En back-up en ondersteuning te kunnen bieden aan andere BTW interim specialisten die op projecten voor The Resource werken.”